10 May 2010

sesuci kasih ibu.



2nd week of mei..hari ibu.
bagi aku kasih seorang ibu tu macam teratai
yang mekar didalam lumpur
ditengah-tengah keperitan dan dugaan hidup
dia berikan kasih dan sayang sepenuh hati
macam teratai tu
how lotus survive in muds?
coz they have special ability yang Allah beri
to live and survive.
muds tu kita ibarat macam dugaan dalam hidup
for a flower to stay live in muds,it isn't that easy,right?
kelebihan yang seorang ibu ada..ialah kesabaran.
that's the special ability given to mothers
membesarkan anak bukan senang macam membela seekor lembu.
lembu..cuma perlu jaga kebersihan dia..bagi tempat tinggal,sediakan makan minum..tu aje.
sedangkan untuk membesarkan seorang anak,bukan aja makan pakai dan tempat tinggal diberi..tapi nak membentuk anak tu menjadi insan yang soleh itu yang menjadi cabarannya.
sebab setiap manusia itu diahirkan dengan sifat dan perwatakan yang berbeza-beza.
tak semua manusia dilahirkan terus jadi baik.
ada manusia dilahirkan dikalangan orang baik-baik,tapi kena ingat genetics derivation bukan penentu keimanan dan ketakwaan seseorang.
bak kata raihan
"iman tak dapat diwarisi..dari seorang ayah yang bertakwa..ia tak dapat dijual beli,ia tiada di tepian pantai.."

begitu payahnya nak mendidik seorang anak.

secara jujurnya,seumur hidup aku,aku tak pernah ucapkan selamat hari ibu.
ini serius.bukan lawak.
inilah hidup aku.yang orang tak tau.
kalau aku tak sekolah,agaknya aku sendiri pun tak tau minggu kedua bulan mei ialah hari ibu.
aku tau,mak aku tak pernah ambil kisah pun.
sedangkan selama ni keluarga kami tak pernah buat apa-apa jenis celebration pun.
even hari lahir sesama sendiri.
tapi kami ingat dalam hati.
emak..mungkin alang tak dapat nak ucapkan hari ibu
tapi alang sentiasa ingat dalam hati.

hanya Allah yang dapat membalas jasa emak.

No comments: