20 August 2009

kenangan berpuasa zaman kanak-kanak



hehe...teringat kenangan waktu kecik2 dulu..wktu mula2 nak belajar puasa..
~aku mula puasa masa tadika..masa tu cool gila.tak teringin langsung la nak minum ke ape..haha.bese la..sbb masa kecik2 mak kate kalau puasa penuh dapat banyak duit raya..hoho..
~masa aku darjah 2..aku pi curi2 makan kuih kasui[aku panggil..xtau korang paggil ape]yang mak aku buat untuk buka puasa..masa tu lagi sejam je dah nak berbuka.aku gi sebat 2 ketul kuih tu..sbnrnya tak lapar pun.tapi,bile tgk mknn tu tiba2 rasa teringin.adik aku nampak,pastu die jerit.."mak!!alang tak puasa.."kuang3x..kantoi disitu..
lepas tu..sampai besar aku dah start puasa penuh..ehem..penuh ke?haha.ala,orang perempuan lain la.bukan saje2 xnk puasa..kih2x
puasa paling best..masa dekat sekolah menengah kot..huhu.start form1 sampai form5.malam2 kena g solat terawih
~terawikh yang best..kalau imam baca surah pendek-pendek.kalau 11 rakaat xpe la.ni kalau 21?siap boleh tertido.hahaha..
~tau x..aku penah je selamba escape solat terawikh semata-mata nak tengok citer korea kat 8tv time tu..mygirl rasanya.pengaruh tv punya pasal.huhu,jahatnya aku time tu
~pastu waktu rehat kat sekolah sume dok tido..puasa la katakan..dah la petang tak de prep..ganti dengan silent hour.."waktu tidur"jugak!huhu
~malam2 lepas terawikh ada moreh..jarang la miss.pasal makanan dia sedap2..dan time tu perut memang dah lapar balik..
~disebabkan bulan puasa ni akhir taun..biasa ujung2 taun sebelum cuti tu mesti ada jamuan dorm utk meraikan kakak2 form5..nk xnk kena buat gak la,sebab ianya satu kemestian..[yg ni prefect sekolah pun join!]pernah sekali kantoi dgn warden.fuh..konon pandai la cover lampu kalimantang tu dgn kain,so nmpk mcm dh light off,sekali warden terjah.."apa kamu buat ni?"semua lari naik katil buat2 tido.dengan costume xtanggal.haha~nasib baek xkena denda:P

old school time yg best!!kalau doraemon bleh kasi pinjam mesin masa kat aku mesti aku dah rewind balik ke masa2 dulu.haha~kita semua dh grown up.xtau la kot ade lg yg dok tertido time solat terawih pasal imam baca surah panjang-panjang..huhu..

sabtu ni dh start puasa..salam ramadhan untuk semua:)

No comments: